آزمایش عدم اعتیاد تامین اجتماعی (معاینات بدو استخدام طب کار) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 26036

آزمایش عدم اعتیاد  تامین اجتماعی (معاینات بدو استخدام طب کار)

آزمایش اعتیاد پیش از استخدام تامین اجتماعی(آنچه لازم است  بدانید)


به عنوان بخشی از فرایند استخدام، متقاضیان کار می بایست از لحاظ مصرف مواد و الکل غربالگری بشوند. بسته به قوانین و سیاست کشورها و شرکتها، ممکن است  این غربالگری به عنوان یک پیش نیاز برای تقاضای کار درخواست بشود.

انواع مختلفی از تست مواد و الکل توسط کارفرمایان مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلف آزمایشات استخدام مواد که درصد مواد والکل را نشان می دهد به شرح زیر است:
آزمایشات ادرار، خون، آزمایش مو، آزمایش تنفس برای الکل، غربالگری بزاق دهان برای مواد، غربالگری عرق بدن برای مواد.

در ایران معمولا حدود ۳۰ درصد کارفرمایان درخواست آزمایش عدم اعتیاد به مواد مخدر (نه الکل) را در معاینات پیش از استخدام می کنند.


کارفرمایان چه موقع از آزمایش اعتیاد به مواد استفاده می کنند؟

 آنها ممکن است این آزمایشات را قبل شروع استخدام و یا درحین آن تحت شرایط خاص اعمال کنند.
استخدام ممکن است تنها با گذراندن آزمایشات غربالگری مواد صورت بگیرد.

در حالی که کارفرمایان ممکن است کارکنان خود را به صورت تصادفی غربالگری کنند، آنها باید در این آزمایشات استمرار و پیوستگی داشته باشند. آنها نمی توانند بعضی از شاغلین در بعضی شغلها را مورد آزمایش قرار دهند و بعضی دیگر را نه. اگرچه در بعضی موارد افراد مشکوک در اولویت قرار می گیرند.


قوانین ( اصول) سو استفاده مواد در محل کار کدامند؟

قوانین کشور استفاده از مواد و الکل را در محل کار ممنوع کرده و آزمایش غربالگری برای آن تعیین شده و در بسیاری از موارد کارکنانی که سواستفاده مواد داشته اند را می توانند استخدام نکنند یا اخراج کنند. اگرچه در بسیاری از موارد می توانند آنها را برای ترک و درمان کمک کنند. به هرحال، کارکنان با مشکلات سو مصرف مواد توسط برخی قوانین و استثنایات محافظت می شوند.


آزمایش عدم اعتیاد چگونه انجام می شود؟

کارکنان مشکوک به استفاده از مواد یا الکل پیش از استخدام مستلزم گذراندن آزمایشات غربالگری هستند. آنها حتی ممکن است این آزمایشات را در محل کار انجام دهند. اگر شما نگران دادن آزمایش غربالگری مواد باشید چه کاری ازدستتان برمی آید؟بهترین راه این است که مطمئن شوید هیچ گونه موادی در خود استفاده نکرده اید!

 

آزمایش عدم اعتیاد چه مواردی را مورد بررسی قرار می دهد؟

آزمایش ادرار 

برای کارکنان مشکوک به مصرف مواد وویا متقاضیان کار آزمایش ادرار برای تشخیص مواد و الکل متداولترین ازمایش مورد استفاده است. آنالیزهای ادراری میتوانند وجود مواد را بعد از برطرف شدن ظاهری تاثیر آن نشان می دهد.

یک آزمایش ادرار معمولی با هدف استخدامی شامل تست  تریاک و محصولات آن، کوکایین، ماری جوانا، آمفتامین، متا آمفتامین، نیکوتین و الکل می شود.
آزمایش ادرار ممکن است بخشی از پروسه قبل از استخدام متقاضیان کار باشد یا توسط کارفرمایان به طور تصادفی برای کارکنان با شرایط خاص مورد استفاده قرار بگیرد.

آزمایشات خون

یک آزمایش خون تست مواد ممکن است هنگام استخدام متقاضیان کار یا کارکنان مشکوک به مصرف غیرقانونی مواد  انجام شود. یک آزمایش خون میزان الکل یا مواد را درخون گرفته شده از فرد اندازه گیری می کند.

موادی که در آزمایش خون تست مواد برای استخدام مورد ارزیابی قرار میگیرند عبارتند از: تریاک یا افیون، آمفتامین، کوکایین، ماری جوانا، متاآمفتامین، نیکوتین و الکل.

آزمایشات تنفسی برای الکل

دستگاه های تنفسی الکل معمولا با عنوان ویژه – دستگاه تنفس_ شناخته می شوند میزان الکل موجود در خون را درهمان لحظه اندازه گیری می کنند. آزمایشات تست الکل سطح مستی یا وجود زیانبار الکل درلحظه را نشان می دهند. به طور کلی، یک استکان الکل تا یک ساعت در سیستم بدنی شخص باقی می ماند.

آزمایشات سواب زبانی

آزمایش سواب دهانی مواد که به عنوان تست بزاقی یا تست مایعات دهانی هم شناخته می شود، بزاق دهان متقاضی کار یا شاغل را جمع آوری می کند. بزاق جمع آوری شده مصرف مواد را طی چند ساعت تا یکی دو روز گذشته مورد آزمایش قرار میگیرد.جمع آوری بزاق بسیار راحت است بنابراین این آزمایش جز ساده ترین و متداولترین آزمایشات مواد محسوب می شود.

آزمایش مو 

آزمایش مویی تست مواد استفاده مواد چشم انداز 90 روزه ای از مصرف مواد را نشان می دهد. این تست نمی توند سو مصرف فعلی مواد را نشان دهد و فقط مصرف گذشته را تایید یا تکذیب می کند. همچنین این تست قادر به نشان دادن مصرف الکل نیست. تست موی مواد می تواند برای تشخیص مصرف کوکایین، ماری جوانا، افیون، متا آمفتامین، و پنی سیلین مورد استفاده قرار بگیرد. برای انجام این آزمایش، تکنسین ها 100 تارموی نزدیک به پوست سر را برای تست وجود این مواد در مو می برند.


چه کسی هزینه آزمایش عدم اعتیاد را باید بدهد؟

معمولاً در معاینات پیش از استخدام هزینه مرتبط را متقاضی کار میدهد ولی در مورد آزمایشات دوره ای همیشه کارفرما هزینه را باید پرداخت کند.


آیا برای آزمایش عدم اعتیاد باید ناشتا بود؟

خیر. با این حال در صورتی که سایر آزمایشات مثل آزمایش قند خون نیز اگر به طور همزمان گرفته می شود لازم است ناشتا باشید.

هزینه آزمایش عدم اعتیاد چقدر است؟

برای مشاهده قیمت روتین اینجا را کلیک کنید.


- برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد معاینات طب کار مرتبط با اعتیاد اینجا ر ا کلیک کنید.


مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی
 


پیام ها:

محمدحسین فیلی : آزمایشات تامین اجتماعی
سلام،من ازسال ۸۰بیمه دارم،تقریبا ۱۱ سال اول ازشرکت پرداخت شده و ۹ سال بعدش خیش فرما،حالادوباره میخوام تویک شرکتی مشغول کاربشم،،بهم گفتن باید آزمایش طبکاربدم ،،میخواستم بدونم آزمایش مواد هم جزعش هست یا اگه کارفرما بخواد ازم میگیرن،،ممنون ازراهنماییتون.

پاسخ :
سلام در صورت درخواست کارفرما

اس جی : بنزودیازپین
سلام من سه روز دیگه تست عدم اعتیاد دارم برای استخدامی الان تست اعتیاد ده کاره گرفتم بنزو دیازپین مثبت شد. آیا در تست اعتیاد از کیت ده کاره استفاده میشه؟ از طرفی من اصلا مصرف نکردم چکار کنم منفی بشه؟

پاسخ :
سلام بنزودیازپین دارو است. بستگی به کیت آزمایشگاه ممکن است بررسی شود در انواع ده گانه

محمد حسن عامری : مصرف متادون
سلام عامریم من با دستور پزشک متادون مصرف میکنم ومیخوام برا طب کار برم ازمایش بدم آیا مصرف متادون در ازمایش من تاثیر دارد

پاسخ :
سلام در صورت که تست عدم اعتیاد گرفته شود نتیجه متادون مثبت می شود

جعفر : تست اعتیاد مشاغل
سلام من مدتی قرص متادون مصرف میکنم فرداتست عدم اعتیاد برم منفی میشه یامثبت ممنون میشم زودتر پاسخ بدین

پاسخ :
سلام، مثبت می شود تست متادون

محسن : رپید تست
سلام من از رپید تست هایی که از داروخانه ها خریدم استفاده کردم و تست thc منفی شد ولی نوار bzo جواب مثبت داد میخواستم بدونم اگر جواب رپید تست منفی بشه ازمایش عدم اعتیاد هم منفی میشه ؟ در ضمن bzo چیه ؟ ممکنه بخاطر مصرف پوکساید باشه ؟

پاسخ :
سلام بله مواد دارویی دسته بنزودیازپین ها موجب مثبت شدن آن تست می شوند