آزمایش ایدز در معاينات بدو استخدام (تامین اجتماعی) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 13842

آزمایش ایدز در معاينات بدو استخدام (تامین اجتماعی)

آزمایش ایدز در معاينات بدو استخدام (تامین اجتماعی)

 ایدز  سندروم نقص سیستم ایمنی است که از راه خون و مایعات بدنی(شامل تماس جنسی) منتقل می شود.عامل  این بیماری ویروس اچ آی وی (HIV) می باشد. در اینجا به سوالات مرتبط با آزمایش ایدز در معاینات طب کار پاسخ داده می شود؟

 
آیا در معاینات بدو استخدام یا دوره ای طب کار آزمایش ایدز انجام می شود؟

در آزمایشات طب کار به طور معمول تست های میکروبی(شامل تست ایدز ناشی از اچ آی وی) انجام نمی شود و فقط تست های روتین شامل شاخص های مرتبط با قندخون، اوره، آنزیم های کبدی، سلول های خونی انجام می شود.

با این حال به فراخور هر شغل ممکن است آزمایشات تخصصی نیز گرفته شود که آزمایشات میکروبی شامل آزمایش ایدز نیز صورت گیرد. برای مثال ممکن است در آزمایشات بدو استخدام یا دوره ای کارکنان مشاغل خدمات بهداشتی درمانی که با سوزن و سرنگ و در نهایت با خون و مایعات خونی بیماران سر و کار دارند از آنها آزمایشات ویژه ای مثل هپاتیت یا ایدز نیز گرفته شود.

در صورت مثبت بودن نتیجه تست ایدز آیا کارفرما حق دارد فردی را استخدام نکند یا اخراج کند؟

حتی با وجود اینکه فردی ایدز داشته باشد کارفرما حق ندارد از استخدام وی جلوگیری کند یا آن کارمند را از کار اخراج کند یا شرایط کار را برای وی سخت کند مگر اینکه:

•    این فرد به واسطه نوع شغلش امکان انتقال بیماری را به بقیه داشته باشد. بدین معنی که  کارفرما می تواند با انجام این آزمایش از وجود بيماري هايي كه امكان آلوده كردن همكاران، مراجعان و محصول را داشته باشند افراد متقاضی را تشخیص و از استخدام آنها جلوگیری کند.

 اگرچه بیماری ایدز در بسیاری از موارد امکان انتقال بیماری را درحالت معمول به همکاران، مراجعین یا محصول ندارد. نمونه آن د مشاغلی است که امکان فرورفتن جسم نوک تیز خون آلود در حین کار وجود دارد. به این مواجهه که اغلب با سوزن خونی اتفاق می افتد، نیدل استیک میگویند. این مواجهه در مشاغلی مثل پرستاران، پزشکان و خدمات بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی شایعتر است.

 مهمترین آزمایش ویروسی آزمایشات هپاتیت است. هپاتیتهایی در این غَربالگری اهمیت دارند که از طریق خون منتقل میشوند، یعنی هپاتیت B  و هپاتیت C.

•    وجود بيماري ها و شرايطي كه فرد را مستعد ابتلا به بيماري هاي شغلي كند نیز می تواند در نظر گرفته شود به طوریکه فرد مبتلا به ایدز احتمال ابتلایش به برخی بیماری ها مثل سل و غیره بیشتر می شود. برای همین به نفع خود متقاضی یا شاغل است که از ادامه آن کار انصراف دهد.

•    بعدها هزينه های درمان زيادي برایش ایجاد کند. اگرچه هزینه های مرتبط با ایدز معمولاً از طرف دولت پرداخت می شود.

پس در کل می توان گفت در آزمایشات بدو استخدام آزمایش ایدز به عمل نمی آید و به ندرت پیش  می آید که کارفرمایی به واسطه شرایط شغل مورد درخواستش پیشنهاد انجام آن را دهد.  

البته در نهایت باید اذعان داشت بیماری ایدز نیز مثل همه بیماری های دیگر یک بیماری است و به فرد مبتلا صرفاً باید به چشم یک بیمار نگاه کرد که باید به زندگی اش ادامه دهد. متاسفانه به خصوص در زمانهای پیشین عوام تصور می کردند که ایدز از راه عطسه و سرفه نیز منتقل می شود! و در نتیجه اگر فردی مبتلا به ایدز بود سعی می کردند از او دور باشند و حتی به وی دست نمی دادند. این در حالی است که این بیماری به هیچ و جه از این راه ها منتقل نمی شود و راه های انتقال آن صرفاً راه جنسی بدون محافظ می باشد که حتی بدون وجود محافظ امکان مبتلا نشدن وجود دارد.

آزمایش ایدز چگونه انجام می شود؟

عمده تست های مرتبط با گرفتن خون از نوک انگشت با نیشتر یا گرفتن خون انجام می شود. این تست ها تنها پس از 3 ماه گذشتن از زمان مواجهه با احتمالی با ویروس اعتبار دارند. چراکه ویروس حداقل پس از 3 ماه باعث ایجاد واکنش می شود. اگر نتیجه آزمایش فردی مثبت شود برای اطمینان بیشتر مجددا چک می شود.

چرا به طور روتین نیازی به انجام تست در معاینات طب کار نیست؟

از سه جنبه انجام اجباری این تست در معاینات رد می شود:
1-    حقوق بشر: این امر تجاوز مستقیم به محرمانگی و خصوصی بودن شرایط افراد است و به شرافت انسانی آنها لطمه می زند.
2-    بهداشت عمومی: هنوز هیچ شواهدی وجود ندارد که این تست می تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند. این امر باعث پنهانکاری توسط فرد واجد شرایط شود و قضیه را بدتر کند. همچنین از آنجا که حداقل 3 ماه لازم است که فرد نتیجه آزمایش مثبت خود را پس از مواجهه قطعی نشان دهد در نتیجه ایجاد حس اعتماد کاذب می کند.
3-    اقتصادی: افراد مبتلا به ایدز می توانند تا سال ها به زندگی مثمر خود ادامه دهند بدون اینکه خطری برای دیگران ایجاد کنند.

مرکز تخصصی طب کار آسا


ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی