آزمایش اعتیاد در معاینات طب کار (شامل هزینه/قیمت) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 99550

آزمایش اعتیاد در معاینات طب کار (شامل هزینه/قیمت)

آزمایش اعتیاد یکی از تقاضاهایی است که کارفرما دارد تا مشخص کند که آیا متقاضیان کار یا کارکنانش به مواد مخدر و روانگردان یا الکل اعتیاد دارند یا خیر. بدین معنی که ممکن است تست اعتیاد را در معاینات بدو استخدام و یا معاینات دوره ای خود نیز بگنجانند. اگرچه انجام این آزمایشات در معاینات طب کار الزامی نیست ولی به درخواست کارفرما امکان پذیر می باشد.

در این مقاله قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم؟


•    چرا کارفرمایان آزمایش اعتیاد را انجام می دهند؟
•    تست اعتیاد چگونه انجام می شود و چقدر دقیق است؟
•    چه کسی اجازه دسترسی به نتایج آزمایش اعتیاد دارد؟
•    چه زمانی آزمایش اعتیاد انجام می شود؟
•    تفاوت انواع روش های تست اعتیاد چیست؟
•    آزمایش اعتیاد چه چیزهایی را نشان می دهد؟
•    داروها تا چه مدت در یک دستگاه بدن باقی می مانند؟
•    وجود چه مقدار مواد نتیجه آزمایش را مثبت می کند؟
•    چه کسی هزینه آزمایش اعتیاد را می پردازد؟
•    آیا انجام آزمایش اعتیاد از سوی کارفرما قانونی است؟
•    آیا انجام تست اعتیاد کمکی به کاهش مصرف اعتیاد در محل کار می کند؟


چرا کارفرمایان آزمایش اعتیاد را انجام می دهند؟
سوء مصرف مواد و الکل می تواند منجر به مخاطرات ایمنی و بهداشتی زیادی شود و همچنین منجر به کاهش بهره وری و وجدان اخلاقی شود. همچنین می تواند باعث افزایش هزینه های بهداشت و درمان فرد و ناتوانی های کوتاه مدت شود.
•    دلایل عمده ای دیگری که کارفرمایان را وادار به انجام تست اعتیاد می کند شامل:
•    جلوگیری از سوء مصرف مواد و الکل توسط کارکنان
•    پیشگیری از استخدام افراد معتاد
•    تشخیص سریع اعتیاد و ارجاع فرد برای درمان
•    ایجاد محیط کار امن برای کارکنان
•    تطابق با مواد قانونی
با این اوصاف کارفرما می تواند از استخدام افراد معتاد جلوگیری کند یا در صورت عدم ترک از ادامه کار آنها جلوگیری به عمل آورد.

تست اعتیاد چگونه انجام می شود و چقدر دقیق است؟
به طور کلی، کارفرمایان زمانی به انجام آزمایش اعتیاد روی می آورند که شغل مورد نظر حساس باشد و در صورتیکه که فرد معتاد به آن گماشته شود باعث آسیب خود و بقیه شود. با این حال بسیاری از کارفرمایان نیز این عمل را به منظور جلوگیری از گسترش اعتیاد در بین کارکنانشان انجام می دهند به خصوص که به رفتارآنها مشکوک باشند.

متاسفانه اعتیاد آسیب های زیادی برای فرد و جامعه دارد. از جمله اینکه فرد معتاد در صورتیکه به موقع و به مقدار کافی مواد یا دارو به بدنش نرسد ممکن است رفتارهایی مثل خماری و خواب آلودگی، پرخاش، خشونت، دزدی و غیره انجام دهد که به خصوص در صنعت و محل کاراین رفتارهای می تواند منجر به آسیب های زیادی شود.
باتوجه به مطالب فوق بسیاری از کارفرمایان پیش از استخدام و حتی به صورت دوره ای کارکنان خود را مورد آزمایش اعتیاد قرار می دهند. رایج ترین آزمایش یعنی آزمایش ادرار است که می تواند (در محل کار، واحد سلامت، مطب دکتر) به درخواست کارفرما انجام شود. در این حالت از فرد داوطلب شغل و یا شاغل یک نمونه ادرار تهیه می شود. معمولاً باید در این کار احتیاطات لازم مثل علامت دار کردن ظرف آزمایش و قطع آب دستشویی به منظور جلوگیری از تعویض یا تغلب نمونه صورت گیرد بدون اینکه نیاز به مشاهده مستقیم وجود داشته باشد. بعد از انجام آزمایش بایستی نمونه ها به آزمایشگاه معتبر فرستاده شود.

دقت انجام آزمایش در آزمایشگاه های مورد تایید بسیار بالاست. به این صورت که در صورتیکه آزمایشی مثبت باشد مجدداً از بخش دیگری از نمونه به منظور تایید آزمایش تکرار صورت می گیرد. در صورت تایید آزمایش دوم پزشک با مشاهده آزمایشات نتیجه نهایی را به کارفرما به صورت خصوصی اعلام می کند. اگرچه برخی از بیماران که ممکن است به صورت روتین از برخی داروهای درمانی استفاده می کنند منجر به مثبت شدن آزمایششان شوند که این امر در نظر گرفته می شود.

چه کسی اجازه دسترسی به نتایج آزمایش اعتیاد دارد؟
نتیجه آزمایش اعتیاد می تواند جزء اطلاعات بهداشتی محرمانه تلقی شود. در نتیجه محدودیت  هایی در مورد انتشار آنها وجود دارد. در نتیجه چه پزشک و چه کارفرما بایستی در مورد محرمانگی این اطلاعات دقت کافی داشته باشند در غیر این صورت ممکن است منجر به مشکلاتی برای آنها شود.

چه زمانی آزمایش اعتیاد انجام می شود؟
آزمایش اعتیاد در مواقع مختلفی انجام می شود که معمول ترین آنها شامل:


پیش از استخدام:
به منظور جلوگیری از استخدام افراد معتاد صورت می گیرد. در این حالت متقاضی شغل رضایت انجام ازمایش را می دهد و در صورت مثبت شدن نتیجه کارفرما از اشتغال آنها جلوگیری می کند.


شک منطقی:
در زمانی که سرپرستان یا مدیر کارخانه به رفتار یک شاغل شک کند و نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر را ببیند می تواند درخواست آزمایش برای وی بدهد.


بعد از حادثه:
 گاهی اوقات بعد از ایجاد آسیب های مالی یا جانی توسط فرد از وی تست اعتیاد به خصوص الکل گرفته می شود . اگرچه وجود الکل یا ماده مخدر ممکن است عامل ایجاد حادثه نباشد.


به صورت تصادفی:
این عمل به صورت تصادفی و پیش بینی نشده انجام می شود.


دوره ای:
 گاهی این آزمایش توسط برخی کارفرمایان به صورت دوره ای به خصوص سالانه صورت می گیرد.اما در صورت مشخص بودن زمان انجام آزمایش کارکنان ممکن است قبل از انجام آزمایش ترک موقت کنند.


بازگشت به کار:
گاهی اوقات کارکنانی که معتاد بوده اند و برای درمان ترک اعتیاد از شغل خود غیبت داشته اند قبل از بازگشت به کار آزمایش اعتیاد از آنها گرفته می شود.


دیگر موارد:
گاهی اوقات ممکن است برخی کارفرمایان به منظور پیگیری وضعیت یا بازتوانی به صورت دوره ای این کار را انجام دهند. گاهی اوقات نیز از بین افراد یک کارگاه یا سازمان فقط افراد مشکوک را جهت آزمایش می فرستند. ممکن است این آزمایش به صورت داوطلبانه نیز صورت گیرد.

تفاوت انواع روش های تست اعتیاد چیست؟
روش های مختلفی برای انجام تست اعتیاد به کار گرفته می شود که ممکن است در برخی موارد نوع خاصی از آن درخواست شود ولی به طور کلی مقرون به صرفه ترین روش تست ادرار است. اگرچه برای کشف مصرف الکل از تست تنفس به طور معمول استفاده می شود.


ادرار:
نتایج تست ادرار حضور یا غیاب متابولیت های دارو یا مواد را در ادرار فرد مشخص می کند. متابولیت ها باقیمانده های مواد است که تا مدتی پس از قطع مصرف نیز در بدن می مانند. باید در نظر داشت که وجود این متابولیت ها نشان دهنده مصرف مواد در زمان آزمایش نیست و نشان دهنده مصرف مواد در چند روز گذشته است. از آنجا که الکل به سرعت از بدن عبور می کند در نتیجه استفاده از تست ادرار روش خوبی برای تست الکل نیست. برای مطالب بیشتر در مورد آزمایش ادرار اینجا را کلیک کنید.


هوای تنفسی:
این روش بیشتر برای تست استفاده از الکل مرسوم است و نتیجه انجام آن نیز می تواند در لحظه به دست می آید.
دیگر روش های آزمایش اعتیاد تست خون، مو، مایعات دهانی و عرق است.


خون:
 آزمایش خون می تواند مقدار واقعی الکل یا دیگر مواد را در زمان آزمایش نشان دهد. این نمونه می تواند مقدار دقیق مواد اعتیاد آور فعال موجود در بدن را نشان دهد اما این میزان برای الکل دقیق تر از سایر مواد است. در مواردی مثل مرگ یا آسیب شدید تنها روش آزمایش مواد و الکل آزمایش خون است. همچنین باید توجه داشت که زمان ماند مواد در خون بسیار کم است و خیلی سریع وارد ادرار می شوند.


مو:
آنالیز مو نیز می تواند پنجره آزمایش بلند مدت تری را به روی ما باز کند بدین معنی که می تواند وجود موادی که تا 90 روز پیش مصرف شده را معین کند. با این حال مثل آزمایش ادرار، این آزمایش وجود مواد را در لحظه مصرف مشخص نمی کند و صرفاً مصرف گذشته آن را معلوم می کنند. این آزمایش همچنین به درد تعیین وجود الکل در خون نمی خورد. این آزمایش کمتر از بقیه آزمایش ها حالت تهاجمی دارد و از لحاظ دریافت نمونه کمتر به حریم خصوصی افراد وارد می شود.


مایعات دهانی:
 آب دهان یا مایعات دهانی نیز می توانند برای تشخیص وجود واد یا الکل به کار روند. جمع آوری مایعات دهانی ساده است(استفاده از چوب پنبه ای که به داخل گونه کشیده می شود مرسوم ترین روش نمونه گیری است) و همچنین امکان تقلب در آن کم است و برای برخی مواد ممکن است روش برتر باشد از جمله برای ماری جوانا، کوکائین آمفتامین و متامفتامین ها.
از آنجا که مواد در مایعات دهانی به اندازه ادرار باقی نمی ماند این روش به خصوص برای تعیین مصرف مواد در آن لحظه مفید است.


عرق:
نوع دیگری ازآزمایش اعتیاد است که در آن از پچ های پوستی(مثل برچسب) استفاده می شود و میزان مواد در عرق فرد می سنجد. این پچ مثل بانداژ چسبی است و آن را به پوست برای مدتی می چسبانند  و لایه غشایی آن ناحیه مورد بررسی را از کثیف شدن یا الودگی محافظت می کند. این روش معمولاً به طور گسترده در محل های کار مورد استفاه قرار نمی گیرد بلکه بیشتر جهت تایید بیشتریا حسن عمل انجام می دهند.

آزمایش اعتیاد چه چیزهایی را نشان می دهد؟
این تست ها می توانند الکل، مت، شیشه، قرص اکستازی، ماریجوانا یا حشیش، کوکائین، تریاک، هروئین، کدئین، مرفین و گرد پریان(نوعی مخدر) و موارد مشابه را مورد آزمایش قرار دهد.
در کل کارفرمایان می توانند درخواست هر نوع ماده مخدر دیگری را هم جهت آزمایش داشته باشند که از جمله آنها والیوم، سکوباربیتال، متادون پروپوکسیفن، توهم زاها مث(ل ال اس دی و قارچ)، چسب، رنگ و اسپری مو، استروئیدهای آنابولیک، هیدروکودن ها( داروهایی مثل لورتاب، ویکودین، اکسیکودون) و غیره باشد.

مواد و داروها  تا چه مدت زمانی در بدن باقی می مانند؟
هر دارودر اصطلاح یک پنجره تشخیص  دارد که مدت زمانی است که شواهد آن ماده بعد از مصرف در بدن باقی می ماند و در نتیجه اعلام عمومی زمان آزمایش منطقی نیست. در این میان پنجره مصرف الکل از بقیه کمتر و حدود 2 ساعت است. دیگر مواد تا زمان های بیشتری در بدن باقی می مانند که در پایین این میزان آمده است:
•    الکل: 1 تا 2 ساعت
•    آمفتامین ها: 48 ساعت
•    باربیتوراتها: 2 تا 10 روز
•    بنزودیازپینها: 2 تا 3 هفته
•    کوکائین: 2 تا 10 روز
•    متابولیت های هروئین: کمتر از 1 روز
•    مرفین: 2 تا 3 روز
•    ال اس دی: 8 ساعت
•    ماریجوانا (حشیش): استفاده تفننی آن 3 تا 4 روز، استفاده مکرر: چندین هفته
•    متافتامین: 2 تا 3 روز
•    متادون: 2 تا 3 روز
•    فنیسیلیدین: 1 هفته

وجود چه مقدار مواد نتیجه آزمایش را مثبت می کند؟
برای هر ماده مخدر یک سطح انقطاع (cut off level)  وجود دارد که توسط قانون تعیین می شود و معمولاً این مقدار دست بالا انتخاب می شود تا افراد به اشتباه مثبت تشخیص داده نشوند.

چه کسی هزینه آزمایش اعتیاد را می پردازد؟
طبق قانون کارفرما باید هزینه های مرتبط را تقبل کند. همچنین زمان مورد نیاز برای انجام آزمایش نیز جزء ساعات کاری وی ثبت می گردد.

آیا انجام آزمایش اعتیاد از سوی کارفرما قانونی است؟
تقریباً در اکثر موارد کارفرما طبق قانون می تواند شاغلین خود را برای اعتیاد مورد آزمایش قرار دهد. اگرچه به خصوص در مورد افرادیکه کارشان از نظر ایمنی خیلی حساس نیست توصیه نمی شود.

آیا انجام تست اعتیاد کمکی به کاهش مصرف اعتیاد در محل کار می کند؟
بدیهی است که آزمایش اعتیاد فقط یکی از عناصر برنامه جامع محل کار بدون مواد است. این برنامه شامل سیاست و تعهد کتبی کارفرما، آموزش در این زمینه، ایجاد تفریحات مناسب به خصوص ورزش و روش های مقابله با اعتیاد است. پیاده سازی جامع این برنامه کمک زیادی به کاهش اعتیاد در محل کار می کند.

 

هزینه/قیمت آزمایش عدم اعتیاد چقدر است؟

هزینه آزمایش عدم اعتیاد بسته به اینکه چه تعداد پارامتر اندازه گیری شود متفاوت است. اما به طور کلی برای اندازه گیری 10 پارامتر در نمونه اداراری به طور متوسط در بین مراکز طب کار حدود 100 هزار تومان است. این هزینه برای آزمایش از طریق خون حدود 150 هزار تومان می شود(در اسفند 98).


تهیه و تنظیم:
مهندس مهدی علی گل (متخصص بهداشت کار)
دکتر محمد مهدی سهرابی (متخصص طب کار)
مرکز تخصصی طب کار آسا (حق کپی محفوظ است).




به طور کلی، کارفرمایان زمانی به انجام آزمایش اعتیاد روی می آورند که شغل مورد نظر حساس باشد و در صورتیکه که فرد معتاد به آن گماشته شود باعث آسیب خود و بقیه شود. با این حال بسیاری از کارفرمایان نیز این عمل را به منظور جلوگیری از گسترش اعتیاد در بین کارکنانشان انجام می دهند به خصوص که به رفتارآنها مشکوک باشند. متاسفانه اعتیاد آسیب های زیادی برای فرد و جامعه دارد. از جمله اینکه فرد معتاد در صورتیکه به موقع و به مقدار کافی مواد یا دارو به بدنش نرسد ممکن است رفتارهایی مثل خماری و خواب آلودگی، پرخاش، خشونت، دزدی و غیره انجام دهد که به خصوص در صنعت و محل کاراین رفتارهای می تواند منجر به آسیب های زیادی شود. باتوجه به مطالب فوق بسیاری از کارفرمایان پیش از استخدام و حتی به صورت دوره ای کارکنان خود را مورد آزمایش اعتیاد قرار می دهند. رایج ترین آزمایش یعنی آزمایش ادرار است که می تواند (در محل کار، واحد سلامت، مطب دکتر) به درخواست کارفرما انجام شود. در این حالت از فرد داوطلب شغل و یا شاغل یک نمونه ادرار تهیه می شود. معمولاً باید در این کار احتیاطات لازم مثل علامت دار کردن ظرف آزمایش و قطع آب دستشویی به منظور جلوگیری از تعویض یا تغلب نمونه صورت گیرد بدون اینکه نیاز به مشاهده مستقیم وجود داشته باشد. بعد از انجام آزمایش بایستی نمونه ها به آزمایشگاه معتبر فرستاده شود. دقت انجام آزمایش در آزمایشگاه های مورد تایید بسیار بالاست. به این صورت که در صورتیکه آزمایشی مثبت باشد مجدداً از بخش دیگری از نمونه به منظور تایید آزمایش تکرار صورت می گیرد. در صورت تایید آزمایش دوم پزشک با مشاهده آزمایشات نتیجه نهایی را به کارفرما به صورت خصوصی اعلام می کند. اگرچه برخی از بیماران که ممکن است به صورت روتین از برخی داروهای درمانی استفاده می کنند منجر به مثبت شدن آزمایششان شوند که این امر در نظر گرفته می شود.
نتیجه آزمایش اعتیاد می تواند جزء اطلاعات بهداشتی محرمانه تلقی شود. در نتیجه محدودیت هایی در مورد انتشار آنها وجود دارد. در نتیجه چه پزشک و چه کارفرما بایستی در مورد محرمانگی این اطلاعات دقت کافی داشته باشند در غیر این صورت ممکن است منجر به مشکلاتی برای آنها شود.
سوء مصرف مواد و الکل می تواند منجر به مخاطرات ایمنی و بهداشتی زیادی شود و همچنین منجر به کاهش بهره وری و وجدان اخلاقی شود. همچنین می تواند باعث افزایش هزینه های بهداشت و درمان فرد و ناتوانی های کوتاه مدت شود. • دلایل عمده ای دیگری که کارفرمایان را وادار به انجام تست اعتیاد می کند شامل: • جلوگیری از سوء مصرف مواد و الکل توسط کارکنان • پیشگیری از استخدام افراد معتاد • تشخیص سریع اعتیاد و ارجاع فرد برای درمان • ایجاد محیط کار امن برای کارکنان • تطابق با مواد قانونی با این اوصاف کارفرما می تواند از استخدام افراد معتاد جلوگیری کند یا در صورت عدم ترک از ادامه کار آنها جلوگیری به عمل آورد
بدیهی است که آزمایش اعتیاد فقط یکی از عناصر برنامه جامع محل کار بدون مواد است. این برنامه شامل سیاست و تعهد کتبی کارفرما، آموزش در این زمینه، ایجاد تفریحات مناسب به خصوص ورزش و روش های مقابله با اعتیاد است. پیاده سازی جامع این برنامه کمک زیادی به کاهش اعتیاد در محل کار می کند.
طبق قانون کارفرما باید هزینه های مرتبط را تقبل کند. همچنین زمان مورد نیاز برای انجام آزمایش نیز جزء ساعات کاری وی ثبت می گردد.
آزمایش اعتیاد در مواقع مختلفی انجام می شود که معمول ترین آنها شامل: پیش از استخدام: به منظور جلوگیری از استخدام افراد معتاد صورت می گیرد. در این حالت متقاضی شغل رضایت انجام ازمایش را می دهد و در صورت مثبت شدن نتیجه کارفرما از اشتغال آنها جلوگیری می کند. شک منطقی: در زمانی که سرپرستان یا مدیر کارخانه به رفتار یک شاغل شک کند و نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر را ببیند می تواند درخواست آزمایش برای وی بدهد. بعد از حادثه: گاهی اوقات بعد از ایجاد آسیب های مالی یا جانی توسط فرد از وی تست اعتیاد به خصوص الکل گرفته می شود . اگرچه وجود الکل یا ماده مخدر ممکن است عامل ایجاد حادثه نباشد. به صورت تصادفی: این عمل به صورت تصادفی و پیش بینی نشده انجام می شود. دوره ای: گاهی این آزمایش توسط برخی کارفرمایان به صورت دوره ای به خصوص سالانه صورت می گیرد.اما در صورت مشخص بودن زمان انجام آزمایش کارکنان ممکن است قبل از انجام آزمایش ترک موقت کنند. بازگشت به کار: گاهی اوقات کارکنانی که معتاد بوده اند و برای درمان ترک اعتیاد از شغل خود غیبت داشته اند قبل از بازگشت به کار آزمایش اعتیاد از آنها گرفته می شود. دیگر موارد: گاهی اوقات ممکن است برخی کارفرمایان به منظور پیگیری وضعیت یا بازتوانی به صورت دوره ای این کار را انجام دهند. گاهی اوقات نیز از بین افراد یک کارگاه یا سازمان فقط افراد مشکوک را جهت آزمایش می فرستند. ممکن است این آزمایش به صورت داوطلبانه نیز صورت گیرد.
آزمایش اعتیاد چه چیزهایی را نشان می دهد؟ این تست ها می توانند الکل، مت، شیشه، قرص اکستازی، ماریجوانا یا حشیش، کوکائین، تریاک، هروئین، کدئین، مرفین و گرد پریان(نوعی مخدر) و موارد مشابه را مورد آزمایش قرار دهد. در کل کارفرمایان می توانند درخواست هر نوع ماده مخدر دیگری را هم جهت آزمایش داشته باشند که از جمله آنها والیوم، سکوباربیتال، متادون پروپوکسیفن، توهم زاها مث(ل ال اس دی و قارچ)، چسب، رنگ و اسپری مو، استروئیدهای آنابولیک، هیدروکودن ها( داروهایی مثل لورتاب، ویکودین، اکسیکودون) و غیره باشد.
هر دارودر اصطلاح یک پنجره تشخیص دارد که مدت زمانی است که شواهد آن ماده بعد از مصرف در بدن باقی می ماند و در نتیجه اعلام عمومی زمان آزمایش منطقی نیست. در این میان پنجره مصرف الکل از بقیه کمتر و حدود 2 ساعت است. دیگر مواد تا زمان های بیشتری در بدن باقی می مانند که در پایین این میزان آمده است: • الکل: 1 تا 2 ساعت • آمفتامین ها: 48 ساعت • باربیتوراتها: 2 تا 10 روز • بنزودیازپینها: 2 تا 3 هفته • کوکائین: 2 تا 10 روز • متابولیت های هروئین: کمتر از 1 روز • مرفین: 2 تا 3 روز • ال اس دی: 8 ساعت • ماریجوانا (حشیش): استفاده تفننی آن 3 تا 4 روز، استفاده مکرر: چندین هفته • متافتامین: 2 تا 3 روز • متادون: 2 تا 3 روز • فنیسیلیدین: 1 هفته
برای هر ماده مخدر یک سطح انقطاع (cut off level) وجود دارد که توسط قانون تعیین می شود و معمولاً این مقدار دست بالا انتخاب می شود تا افراد به اشتباه مثبت تشخیص داده نشوند.
تقریباً در اکثر موارد کارفرما طبق قانون می تواند شاغلین خود را برای اعتیاد مورد آزمایش قرار دهد. اگرچه به خصوص در مورد افرادیکه کارشان از نظر ایمنی خیلی حساس نیست توصیه نمی شود.
هزینه آزمایش عدم اعتیاد بسته به اینکه چه تعداد پارامتر اندازه گیری شود متفاوت است. اما به طور کلی برای اندازه گیری 10 پارامتر در نمونه اداراری به طور متوسط در بین مراکز طب کار حدود 100 هزار تومان است. این هزینه برای آزمایش از طریق خون حدود 150 هزار تومان می شود(در اسفند 98).
روش های مختلفی برای انجام تست اعتیاد به کار گرفته می شود که ممکن است در برخی موارد نوع خاصی از آن درخواست شود ولی به طور کلی مقرون به صرفه ترین روش تست ادرار است. اگرچه برای کشف مصرف الکل از تست تنفس به طور معمول استفاده می شود. ادرار: نتایج تست ادرار حضور یا غیاب متابولیت های دارو یا مواد را در ادرار فرد مشخص می کند. متابولیت ها باقیمانده های مواد است که تا مدتی پس از قطع مصرف نیز در بدن می مانند. باید در نظر داشت که وجود این متابولیت ها نشان دهنده مصرف مواد در زمان آزمایش نیست و نشان دهنده مصرف مواد در چند روز گذشته است. از آنجا که الکل به سرعت از بدن عبور می کند در نتیجه استفاده از تست ادرار روش خوبی برای تست الکل نیست. هوای تنفسی: این روش بیشتر برای تست استفاده از الکل مرسوم است و نتیجه انجام آن نیز می تواند در لحظه به دست می آید. دیگر روش های آزمایش اعتیاد تست خون، مو، مایعات دهانی و عرق است. خون: آزمایش خون می تواند مقدار واقعی الکل یا دیگر مواد را در زمان آزمایش نشان دهد. این نمونه می تواند مقدار دقیق مواد اعتیاد آور فعال موجود در بدن را نشان دهد اما این میزان برای الکل دقیق تر از سایر مواد است. در مواردی مثل مرگ یا آسیب شدید تنها روش آزمایش مواد و الکل آزمایش خون است. همچنین باید توجه داشت که زمان ماند مواد در خون بسیار کم است و خیلی سریع وارد ادرار می شوند. مو: آنالیز مو نیز می تواند پنجره آزمایش بلند مدت تری را به روی ما باز کند بدین معنی که می تواند وجود موادی که تا 90 روز پیش مصرف شده را معین کند. با این حال مثل آزمایش ادرار، این آزمایش وجود مواد را در لحظه مصرف مشخص نمی کند و صرفاً مصرف گذشته آن را معلوم می کنند. این آزمایش همچنین به درد تعیین وجود الکل در خون نمی خورد. این آزمایش کمتر از بقیه آزمایش ها حالت تهاجمی دارد و از لحاظ دریافت نمونه کمتر به حریم خصوصی افراد وارد می شود. مایعات دهانی: آب دهان یا مایعات دهانی نیز می توانند برای تشخیص وجود واد یا الکل به کار روند. جمع آوری مایعات دهانی ساده است(استفاده از چوب پنبه ای که به داخل گونه کشیده می شود مرسوم ترین روش نمونه گیری است) و همچنین امکان تقلب در آن کم است و برای برخی مواد ممکن است روش برتر باشد از جمله برای ماری جوانا، کوکائین آمفتامین و متامفتامین ها. از آنجا که مواد در مایعات دهانی به اندازه ادرار باقی نمی ماند این روش به خصوص برای تعیین مصرف مواد در آن لحظه مفید است. عرق: نوع دیگری ازآزمایش اعتیاد است که در آن از پچ های پوستی(مثل برچسب) استفاده می شود و میزان مواد در عرق فرد می سنجد. این پچ مثل بانداژ چسبی است و آن را به پوست برای مدتی می چسبانند و لایه غشایی آن ناحیه مورد بررسی را از کثیف شدن یا الودگی محافظت می کند. این روش معمولاً به طور گسترده در محل های کار مورد استفاه قرار نمی گیرد بلکه بیشتر جهت تایید بیشتریا حسن عمل انجام می دهند.

پیام ها:

مسعود : تست اعتیاد بانک
سلام من برای درمان پانیک اتک قرص پوکساید ۵ و پاروکستین ۲۰ رو روزی یدونه مصرف میکنم ایا تست رو مثبت میکنه؟

پاسخ :
سلام خیر

حامد حاتمی :
با سلام میخاستم بپرسم برای آزمایش اعتیاد که برای استخدام نیاز هست آیا متادون و B2 هم جزو لیست تست هست

پاسخ :
سلام بله

محمودسرور : آزمایش اعتیاد
با سلام.آیا گرفتن ناگهانی آزمایشات اعتیاد از طریق ادرار یا ...منع قانونی ندارد و آیا کارگر میتواند سرپیچی کند؟

پاسخ :
با سلام. اگر جزو قوانین شرکت باشد منعی ندارد

محسنن محمدی : متادون
سلام من ۴ روز پیش شربت متادون خوردم ۶سی سی باید امروز ازامایش خون بدم ممنون میشم داهنمایی کنی

پاسخ :
سلام اگر تست عدم اعتیاد از طریق ادرار داشته باشید چند روز دیگر انجام دهید

حسین احمدی : تست
سلام من حدود 2 سال متادون مصرف کردم و نزدیک 4 ماه ترک کردم وبعد دوباره افتادم توش دوباره 2 ماه مصرف کردم از طرف کارفرما خبر دادن که باید بری آزمایش اعتیاد بدید ومن 12 روز قطع مصرف کردم خواستم بدونم تو آزمایش خون که دادم بعد 12 روز متادون تو خونم معلوم یا نه ممنون میشم پاسخش و بدید

پاسخ :
سلام خیر با این مدت قطع دارو نشان داده نمی شود

رضا :
سلام من ی ساله ترامادول میزنم و از ۲۰۰ میلی بیشتر نخوردم تو ی روز و بعد یک هفته ازمایش قبل استخدام دارم از طرف.وزارت بهداشت چند روز باید بزارم کنار تا منفی شه و تو این ازمایش چ تست هایی میگیرن؟

پاسخ :
سلام حداقل باید یک هفته مصرف نکنید. در آزمایش قبل از استخدام معاینه پزشک، تست شنوایی، بینایی، کارشناسی بهداشت حرفه ای و آزمایش خون انجام می شود

: مدت زمان مثبت شدن تست
من يكسال شيره به صورت روزي يك گرم خوراكي، مصرف ميكردم، از دقيقا يك هفته پيش به مدت ٣ روز ب٢ خوردم روزي يكي و نصفي و ديگه از شنبه هيچي استفاده نكردم، وزن من ٩٨ كيلو هست.چند روز طول ميكشه تا هر دو تا تست منفي بشه دقت كنيد كه ب٢ را فقط سه روز مصرف كردم

پاسخ :
حداقل یک هفته

علی :
سلام۶ماه مصرف مکرر تریاک داشتم ۵ماه ترک کردم.و الان دوبار مصرف داشتم.. پنج روز بعد آزمایش دارم.آیا تو این پنج روز پاک میشه از ادرار و خون یان؟ازمایش استخدامی.

پاسخ :
حداقل یک هفته زمان لازم است

فرزاد :
سلام،من بايد بيام مركز شما براي طب كار پيش از استخدام، خواستم ببينم شما b2 را هم تست ميكنيد يا خير؟

پاسخ :
سلام b2 داروی بوپرنورفین است و در آزمایش عدم اعتیاد بررسی می گردد

رضا سجادیان : تست اعتیاد در آزمایشات طب کار
سلام و خسته نباشید من باید برای آزمایشات طب کار آماده بشوم میخواستم بدونم آیا آزمایش اعتیاد هم جزء آزمایشات طب کار هست یا خیر

پاسخ :
با سلام بستگی به شغل یا درخواست کارفرما می تواند جزء آزمایشات باشد ولی به صورت روتین خیر

علی صابری : سیگار
سلام آیا در آزمایش خون و اداری ک برای دانشگاه افسری نیروی انتظامی میگیرن،نیکوتین مشخصه!؟اگر مشخصه تا چند روز نباید بکشیم!؟ با تشکر

پاسخ :
سلام در آزمایش عدم اعتیاد نیکوتین مورد بررسی قرار نمی گیرد و اگر از نظر سیستمی مصرف نیکوتین اهمیت داشته باشد آزمایش مجزا دارد و تا 7 تا 10 روز پس از مصرف تنباکو یا سیگار قابل شناسایی است.

سینا : شغل حساسی ندارم
سلام،به من یک نامه دادن و فقط معاینات استخدام و تست عدم اعتیاد ذکر شده،و از طرف شرکت خصوصی ام،در ضمن بهم گفتن که هر جایی که دوس داری برو تست بده،به نظر شما ازمایش ماریجوانا معلوم میشه در این ازمایش ها؟ و شغل حساسی هم ندارم که با جون مردم سروکار داشته باشه ممنون میشم که جواب بدین

پاسخ :
سلام ماریجوانا در تست عدم اعتیاد مشخص می شود. برای آزمایش زمانی اقدام کنید که یک هفته از آخرین مصرف گذشته باشد. در ضمن مصرف این مواد می تواند برای خود فرد یا همکاران در محیط کار ایجاد خطر کند.

سامی : تست
با سلام، من برای استخدام در یک شرکت خصوصی باید برای بیمه به طب کار مراجعه کنم، نامه ای که شرکت به من داده فقط توش نوشته معاینات پیش از استخدام، میخواستم ببینم در این صورت تست ماریجوانا هم گرفته میشه ؟

پاسخ :
سلام اگر درخواست نشده باشد خیر. مگر این که شغل پیشنهادی جزو مشاغل حساس از نظر ایمنی باشد

مصطفی احمدی : ازمایش
سلام در ازمایش سه کاره برای استخدام در شرکت های خصوصی ماری جوانا هم معلوم میشه؟

پاسخ :
سلام برای برخی مشاغل چک می شود

خوش نام : تست اعتیاد ترامادول
بنده دوساله ترامادول مصرف میکنم با دوز بالا تا روزی 10 عدد 225 امروز آزماشی داشتم برای همینم 24 ساعت قبلش ترامادول مصرف نکردم و فقط یک عدد b2 نصف نصف مصرف کردم با اینکه حالممو بد کرد ولی امروز آزمایش دادم منفی بود فقط یه چیزی متوجه شدم اصلا ترامادول تو تست مرفین مثبت نمیشه و مگر اینکه جدا بخوان تست ترامادول درخواست بدن والا اصلا تو تست سه کاره مثبت نمیکنه چه ب2 چه ترامادول. واینکه تست ترامادول جداست خودش.ولی خداوکیلی ترک کنید من دیگه طرفش نمیرم و با نهایتا یه ب2 دیگه دوسه روز دیگه سر میکنم و ب2 هم دیگه به هیچ عنوان ادامه نمیدم.بمیرمم طرفش نمیرم اصلا ارزش نداره لامصب استرسی که این چند روز کشیدم همه رو از حلقومم بیرون کشید .دوستان لطفا نگید ترک میکنم تو آینده تروخدا همین الان که اومدی اینجا یعنی خسته شدی ازش پس همت کن دوست من اصلا ارزش نداره من خودم برای جنسی افتادم تو دام ترامادول بعدا متوجه میشین اینبار اصلا میل جنسی ندارین و آرزو میکنین برین همون جوری که بودین قبلا.پس اشتباه نکنین تروخدا.

: قرص بی 2
با سلام ایا قرص بی 2 هم جز ازمایشات طب کار هست یا نه ومیزان ماندگاری ان در ادار و خون چقدر هست

پاسخ :
سلام جزو آزمایشات طب کار نیست ولی در ورت درخواست کارفرما قابل بررسی است

محسن رضایی : ماریجوانا
سلام و عرض ادب بنده مدت ۶ ماه هر روز ماریجوانا مصرف میکردم و الان یک ماهه که لب نزدم الان میخام بیمه بشم آیا در تست اعتیاد مشخص میشه؟اصلا تست ماریجوانا جزء تست های بیمه تامین اجتماعی هست؟

پاسخ :
با سلام در صورت عدم مصرف پس از یک ماه در آزمایش نشان داده نمی شود

مینوش : انجام ازمایش برای پرسنل
ایا قبل انجام تست باید به پرسنل اطلاع بدهیم چرا ازمایش ادرار از انها میگیریم یا میشود بدون اطلاع انجام داد

پاسخ :
آزمایش عدم اعتیاد باید با رضایت افراد باشد ولی می توانید زمان آزمایش نه قبل از آن اطلاع دهید و اگر جزو مققرات داخلی شرکت شما عدم اعتیاد به مواد مخدر باشد و این مقررات اطلاع رسانی شده باشد ( احتمالا از ابتدا) مشکلی برای تست نباید باشد یعنی از قبل اطلاع داده اید

رضازاده : آزمایش
سلام وقت بخیرمن همسرم دوسه ساله خیلی کم شربت متادن میخوره..والان میخواداستخدام بشه وگفتن آزمایشTLCبایدبدن...والان یک هفته ای میشه که به یه قاشق شربت خوری رسونده متادن روواگرفردااصلانخوره شربت..آیاتوی آزمایش اعتیادTLCمشخص میشه یانه توروخداراهنمایی کنیدپای آبرودرمیونه

پاسخ :
سلام بله آزمایش با روش TLC سه روز پس از مصرف ماده را نشان می دهد.

ناصر : ازمایش .اعتیاد
با عرض سلام من چند وقتی است زیرنظر پزشک متادن مصرف میکنم حالا کار فرمام گفته باید ازمایش عدم اعتیاد بدم ؛میترسم کارمو از دست بدم چیکار باید بکنم راهنمایم کنید ممنون میشم

پاسخ :
سلام نامه از پزشک معالج بگیرید

محمد رضا اقبالی : مصرف متادون
سلام بنده آبدارچی یک شرکت خصوصی هستم روزی یک عدد قرص 40متادون استفاده میکنم بخاطر ترک مواد و بعد از گذشت هفت سال فعالیت در این شرکت مدیر خدمات عوض شده و مدیر جدید قصد فرستادن همه نیروهای خدماتی شرکت برای گرفتن آزمایشات طب کار دارد آیا بنده شغلم را از دست میدهم؟لطفا پاسخ بدهید متشکرم

پاسخ :
سلام آزمایشات طب کار به صورت روتین شامل تست عدم اعتیاد نمی باشد . در صورت نیاز به انجام این آزمایش از پزشک معالج خود نامه بگیرید

اصغر حسنی : آزمایش عدم اعتیاد برای استخدام
چند ساله تریاک مصرف میکنم وباید دوروز دیگه آزمایش بدم چاره ای هست؟

پاسخ :
در صورتی که آزمایش عدم اعتیاد از سمت کارفرما تقاضا شود و یا قرار باشد در مشاغلی فعالیت نمایید که مصرف مواد مخدر تداخل با آن دارد چاره ای نیست