تست بینایی سنجی آنلاین در منزل (دانلود چارت اسنلن) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 250769

تست بینایی سنجی آنلاین در منزل (دانلود چارت اسنلن)

مقدمه ای بر بینایی سنجی

بینایی مهم ترین حس انسان است چراکه عمده ادراک ما از محیط از این طریق به دست می آید. برای سنجش بینایی روش های و وسایل مختلفی وجود دارد. در اینجا یک روش ساده سنجش بینایی در منزل یعنی آزمون یا تست اسنلن را ارائه می کنیم.

انواع تابلو چارت را نیز در بخش پیوست پایین صفحه جهت دانلود بارگذاری شده است.

 

چارت اسنلن یک نمودار بینایی سنجی استاندارد است که می‌تواند برای اندازه‌گیری قدرت بینایی مورد استفاده قرار گیرد. اسنلن نام چشم پزشک هلندی هرمان اسنلن می باشد که این چارت را در سال ۱۸۶۲ ابداع کرد. امروزه ممکن است برخی چشم پزشکان از شکل تغییر یافته آن یعنی نمودار لاگمار استفاده کنند.

 

روش انجام آزمون بینایی چشم (تست اسنلن) در خانه یا محل کار

1- چارت بینایی فایل پیوست را روی برگه آ4 پرینت کنید یا به طور فول اسکرین باز کنید.

 

2- چشمتان را در فاصله 2/8 متری (یا 9 فوتی) از صفحه نمودار بینایی سنجی قرار دهید.

 

اگر کاغذ را در ابعاد دیگر پرینت کرده اید یا میخواهید از صفحه نمایشگر یا موبایل این کار را انجام دهید، راه به دست آوردن فاصله این است که ارتفاع حرف E در خط اول را به میلی متر با خط کش اندازه بگیرید. سپس آن را بر 88 تقسیم کنید. نتیجه حاصله را در 6 ضرب کنید. پاسخ فاصله شما به متر خواهد بود.

برای مثال:  متر 2/8 = 6  ×  (42/88)

برای موبایل های هوشمند با عرض 7 سانتی متر (و روشنایی 50 درصدی صفحه) این فاصله نزدیک به 90 سانتی متر می شود.

 

3- چشم خود را برای سنجش قدرت بینایی تست کنید(با عینک و لنز هم می توانید). به این صورت که هر بار یک چشم خود را در نور کافی معاینه کنید. با چشم راست شروع کنید. چشم دیگر خود را با یک تکه کاغذ یا دست بپوشانید بدون اینکه به آن فشار بیاورید. سپس چشم چپ خود را اندازه بگیرید.

 

4- حروف را از بزرگ به کوچک بخوانید. اگر شما می توانید خط هشتم را بخوانید چشم شما دید کامل یا 20/20 را دارد. تفسیر این کسر به این صورت است که مثلاً اگر حرف اول چارت را فقط اگر می توانید بخوانید و دید شما 20/200 است یعنی حرفی را که افراد دیگر از فاصله 200 فوتی می خوانند شما تنها از فاصله 20 فوتی می توانید بخوانید.

 

توجه

  اگر دید شما کامل نیست یا شک دارید میتوانید به یک بینایی سنج مراجعه کنید. اگر این کار  را برای کودکان انجام می دهید یا سواد انگلیسی ندارید  چارت شماره 2 را دانلود کنید. برای آسانتر کردن کار می توانید از شخص دیگری هم کمک بخواهید تا به ترتیب حروف را به شما نشان دهد.

 

- نتایج این تست صرفاً به عنوان یک غربالگری و برآورد کلی است و به هیچ وجه تشخیص بینایی دقیق با آن صورت نمی گیرد. در پایان باید اشاره کرد که تست بینایی سنجی جزء معاینات طب کار بوده و در صورتی که میخواهید معاینات شغلی انجام دهید می توانید از پزشک طب کار در خواست انجام بینایی سنجی داشته باشید. مرکز تخصصی طب کار آسا نیز خدمات بینایی سنجی را به کلیه عزیزانی که درخواست انجام معاینات دارند ارائه می دهد.

 

 - برای دانلود نرم افزار اندرویدی بینایی سنجی (چارت اسنلن) از گوگل پلی اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده دیگر تست ها شامل تست کور رنگیتست آستیگماتیسم به تارنمای www.asahse.ir  مراجعه کنید.

- چارت های تست قدرت بینایی با کیفیت دیگر شامل چارت مخصوص کودکان و کم سوادان، چارت بینایی سنجی به شکل حرف c انگلیسی و غیره به همراه فرمت های دیگر در بخش پیوست جهت دانلود بارگذاری شده است.

است. 

 

نتیجه گیری

این مطلب ارائه یک روش سرانگشتی برای فهم میزان بینایی شماست. چراکه بسیاری از افراد به دلایل مختلف ممکن است از رفتن به چشم پزشک امتناع کنند. همچنین ممکن است مدت هاست که به چشم پزشک مراجعه نکرده اید و میخواهید حدود بینایی فعلی خود را به دست آورید.

 

 دکتر محمد مهدی سهرابی متخصص طب کار

مهندس مهدی علی گل کارشناس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

 

    مرکز تخصصی طب کار آسا حق کپی محفوظ است(صرفاً جهت استفاده فردی)

 


پیام ها:

مریم هدایتی : درمان چشم
سلام من یه ویدیو دیدم درمورد تنبلی چشم بود من همه علاعم داشتم یعنی تنبلی چشم دارم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ :
سلام باید توسط چشم پزشک یا اپتومتریست معاینه شوید

یگانه حیدری :
سلام من چشم هام ۲۵صدم ضعیف هست. الان ۶ماهی میشه که عینک میزنم ولی چند روزه وقتی عینک میزنم چشم هام اذیت میشه و درد میگیره این یعنی چشم هام بیشتر ضعیف شده یا اینکه خوب شده

پاسخ :
سلام باید به چشم پزشک مراجعه کنید

امیر محمد رجبی : ...
سلام من خط سوم رو نمیتونستم بخونم الان چشم من ضعیف هست دیگه!

پاسخ :
سلام بله

مهدی جعفری :
خوب بود