چرا شکر این قدر خوشمزه است؟ WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 871

چرا شکر این قدر خوشمزه است؟

چرا شکر این قدر خوشمزه است؟
ژله و دونات را کنار بگذارید و بیایید در مورد اینکه چرا شکر آب دهانمان را راه می اندازد اطلاعات کسب کنیم. کوکی، کیک، برانی، مافین، بستنی، ژلاتین و هرچه که شما نام ببرید، من عاشق همه اینها هستم و برهمین اساس روزی چند بار برای خوردن شیرینی جات وسوسه میشوم. این را هم می دانم که من در این دنیا تنها نیستم. اما سوال اینجاست که اگر بدن ما اینقدر از خوردن شکر زیاد آسیب می بیند پس چرا اصلاً ما اینقدر نسبت به آن شور و اشتیاق  اشتیاق داریم واینکه چرا این اشتیاق را نسبت به خوراکی هایی مثل بروکلی که منبعی عالی برای ویتامین سی، ویتامین کا، آهن،  و پتاسیم و هرآنچه بدنمان به آن نیاز دارد،  نداریم؟ اگر شکر انقدر بد است چرا انقدر خوشمزه است؟

چندین دهه است که دانشمندان دغدغه پاسخ به این سوالات را داشته اند. صدها مقاله در مجله های علمی در این خصوص منتشر شده است که همگی سعی در پاسخ دادن به این پرسش داشته اند. بیایید نگاهی به آنچه در پی آنیم بیاندازیم.

گرچه بیشتر ما با عشق وعلاقه مان نسبت به شکر رشد کرده ایم، شاید اشتیاق ما نسبت به شکر همیشه نسبت به تمایلمان برای ترک آن بیشتر بوده همیشه چربیده است-سخت است بچه ای را بدون دندان خراب ناشی از مصرف شیرینی پید کرد. اما قبل از انکه والدینمان را بخاطر اینکه به ما اجازه خوردن شیرینی را داده اند سرزنش کنیم کمی تامل کنیم. مطالعات نشان می دهند که عشق بچه ها نسبت به شیرینی ممکن است ذاتی باشد. به عبارت دیگر، بچه ها ممکن است ساختاری درونی برای عشق به همه چیزهای شیرین داشته باشند. ترجیح بشر برای غذاهای شیرین از همان زمان کودکی مشهود است چراکه نوزادان فرمول های شیرینتر را ترجیح می دهند. همچنین این ترجیح وعلاقه دربین بچه های تمامی فرهنگ ها و اقلیم ها در سطح جهان مشترک است. شواهد بیشتری وجود دارد که ثابت می کند پرزهای چشایی کودکان نسبت به غذاهای تلختر(با شیرینی کمتر) حساسیت بیشتری دارد وهمین آنهارا برای دستیابی به چیزهای شیرینتر ترغیب می کند.

مطالعه ای نشان می دهد که بزرگسالان تمایل دارند شکر مورد علاقه شان را تاحدودی در یک قوطی نوشابه (به صورت مخلوط شده) بخورند، درحالی که بچه های بزرگتر همچنان همان نوشیدنی های با دوبرابر شیرینی ترجیح می دهند. دانشمندان هیچ حد ومرزی برای برای علاقه و ترجیح بچه ها نسبت به شیرینی جات نیافته اند.آنها دریافته اند که بچه ها حتی نوشیدنی هایی را ترجیح می دهند که میزان شکر آنها از شدت اشباع غیر قابل حل در آب است.

شکر همیشه سخت سرزنش شده است، اما باید گفت که آنقدرها هم بد نیست. شکر برای بدن ما کالری فراهم می کند. این کالری به انرژی تبدیل می شود. بچه ها، به خصوص این میزان انرژی را برای رد سریع خود نیاز دارند. شکر همچنین به ذخیره سازی چربی کمک می کند که این چربی (درمواقع ضروری) میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. بدن ما به اینکه چه چیزی را هوس کند، آگاه است و اینکار را با فرستادن پیام به مغز برای خوراکی هایی که ما آنها را فراموش کرده ایم انجام می دهد. به عنوان یک گیاهخوار میدانم که وقتی شروع به فکر کردن درمورد کش رفتن ساندویچ کره بادام زمینی که در کوله پشتی فرزندم هست میکنم احتمالاً به این دلیل نیست که ساندویچ کره بادام زمینی خیلی خوشمزه است بلکه بیشتر میتواند به این دلیل باشد که من پروتئین کافی در طول روز دریافت نکرده ام.

در زمان انسان های اولیه، آنهایی که بیشترین کالری را دریافت کرده بودند، بقای بهتری داشتند و ژنهای بیشتری به نسل بعد از خود انتقال داده بودند. میوه ها متداولترین منبع طبیعی شکر می توانست انرژی بیشتری نسبت به منابع غذایی دیگر مثل گیاهان فراهم بیاورد. اما به نسبت کمیاب تر بودند. بنابراین برخی دانشمندان اذعان داشته اند که آن دسته ازانسانهای اولیه ای که میوه بیشتری خورده بودند، هم عمر طولانی تری داشته اند و هم صاحب فرزندان بیشتری بودند. نسل های آینده آنها نیز به عنوان قسمتی از شرط بقای خود،  همیشه نسبت به شکر مشتاق بوده اند.

البته که امروزه شکر نایاب نیست و ما حتی خیلی بیشتر از مقداری که در میوه ها هست آن را مصرف می کنیم. بنابراین در تنازع برای بقا،  در این محیط جدید لزوماً آن کسی که شکر بیشتری مصرف کرده پیروز نیست و چه بسا به دلیل گرفتاری به برخی بیماری های مثل دیابت بقای او به خطر هم بیفتد. همچنین ما میتوانیم شکر موجود درمیوه ها را از آنها استخراج کنیم و بعد آنرا به آبمیوه و آبنبات تبدیل کنیم. این کار ما منجر به مصرف بیشتر ازحد نیاز بدن می شود. این مورد به این معنا است که شکر مصرفی ما همیشه با فیبری که به راحتی با خوردن میوه ها حاصل میشود، همراه نیست. انرژی که ما از این شکر پردازش شده دریافت میکنیم بسیار بیشتر از انرژی مورد نیاز ماست.

 

مرکز تخصصی طب کار آسا


ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی