کتابچه خانه تکانی ایمن (PDF) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 842

کتابچه خانه تکانی ایمن (PDF)

گاهي در خانه تکانيهاي آخر سال، حوادثي اتفاق ميافتد که تلخي آن ميتواند شیریني تعطیلات سال نو را از بین ببرد. حوادثي که به راحتي ميتوان از آن پیشگیري کرد. برپایی آیین زیبا و دیرینه نوروز در بین خانواده های ایرانی آدابی دارد كه از آن جمله می توان به مراسم خانه تكانی در روزهای پایانی سال اشاره كرد. خانه‌تکانی برای رعایت و حفظ بهداشت خانه و تغییر در روحیه افراد خانواده امری است ضروری و مفید، اما متأسفانه بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها در این ایام فشار مضاعفی به جسم خود ‌واردمی‌آورند و بدون رعایت موارد بهداشتی و حفاظتي سلامت خود را به خطر می‌اندازند.


نظافت اسباب و اثاثیه منزل یکی از بدیهی ترین کارهای زنان ایرانی است که در آستانه سال نو و آغاز بهار طبیعت با شدت و پشتكار بيشتري انجام می شود.


خانه‌تكاني كه جزء سنت‌هاي زيباي ما ايرانيان است که اگر با رعايت نكات ايمني همراه نباشد، ممکن است تبديل به عوارض زیادی شود.


از مهمترین حوادث و مشكلات خانه تکانی مي توان به دردهاي اسكلتي عضلاني نظير كتف‌درد، گردن‌درد، كمردرد، مسمومیتها و عوارض ريوي نظيرتنگي نفس و آسم - بيماريهاي پوستي، سوزش و خارش پوست دست، سقوط از بلندی شامل نردبان، پشت بام و لیزخوردن و برق گرفتگی اشاره كرد.


بطوركلي خانه دارى يكي ازفعاليت هاى شغلی است كه گروه قابل توجهی به آن اشتغال دارند، اما نمود شغلی چندانی ندارد، در اين شغل همانند مشاغل ديگر عملاً عوامل بيماري زاي متعددى  وجود دارد. اين عوامل درگروههاى مختلف قابليت شناسايی وارزيابی دارد و پتانسيل ايجاد تخريب و آسيب رسانی به دستگاههاى مختلف بدن در آنها وجود دارد.از سويی شاغلان حرفه خانه دارى نيز مانند ساير مشاغل نيازمند آشنايی با عوامل بيمارى زاى شغل خود و آموزش هستند.


اين مجموعه که بصورت فایل پی دی اف در پیوست آمده است، جهت آشنايي قشرعظيم و زحمتكش زنان و  رابطين افتخاري سلامت،  با بيماريهاو حوادث مرتبط با خانه تكاني گردآوري شده است، اميد است گامي هرچند كوچك جهت  ارتقائ سلامت اين قشر عزيز باشد.

 

 

مرکز تخصصی طب کار آسا

تهیه و تنظیم توسط : مهندس شیوا زاهدی

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی