انواع معاینات گوش کدامند؟(چقدر می شنوم؟) + پاورپوینت WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2510

انواع معاینات گوش کدامند؟(چقدر می شنوم؟) + پاورپوینت

چطور بفهمم چقدر می شنوم؟(تست تشخیص قدرت شنوایی)

در پاسخ به این سوال باید گفت که معاینات یا آزمون های مختلفی برای تشخیص قدرت شنوایی وجود دارد که معمولاً توسط پزشک انجام میگیرند. در زیر به مهم ترین معاینات پزشکی شنوایی سنجی( به انگلیسی Acoumetry) اشاره می کنیم. فایل پاور پوینت مصور این مطلب در پیوست آمده است.

 

معاینه فیزیکی:

 در این حالت پزشک به خصوص به داخل گوش شما با اتوسکوپ(مراجعه به فای پیوست) نگاه می  کند تا به سلامت ظاهری گوش شما شامل پرده گوش، کانال گوش، وجود موم و غیره پی ببرد.

 

معاینه غربالگری عمومی:

 پزشک شما از تست نجوا استفاده کند و برای این کار از شما بخواهد که یک گوشتان را بگیرید و سپس با شما با شدت های مختلف صوتی صحبت می کند تا به قدرت شنوایی شما پی ببرد. این روش دقت پایینی دارد.

 

معاینات مبتنی بر نرم افزار یا اپلیکیشن:

هم اکنون اپلیکیشن های مختلفی به منظور تشخیص قدرت شنوایی وجود دارد که یک نمونه آن جهت دانلود در پیوست قرار داده شده است. این نرم افزار ابتدا باید توسط یک فرد سالم کالیبره شود که کمی زمانبر است و سپس فرد با زدن دکمه های می شنوم، نمی شنوم و تا حدی می شنوم قدرت شنوایی اش را می سنجد و در نهایت نتیجه آن نمایش داده می شود. برای نصب و انجام یک ادیومتری اولیه اینجا را کلیک کنید.

 

معاینات دیاپازونی (تونینگ فورک):

 ابزارهای فلزی دو شاخه ای هستند که در زمانی که به آنها ضربه وارد شود صدا می دهند. تست های ساده رینه و وبر با این ابزار می تواند به پزشک در تشخیص افت شنوایی کمک کند. این کار به خصوص در زمان آسیب دیدگی گوش شما به کار می رود.

 

معاینه ادیومتری:

این تست جزء تست های دقیق بوده و توسط شنوایی سنج انجام می شود. در این حالت شما یک گوشی روی گوش خود قرار می دهید و صداهایی با شدت های مختلف و در فرکانس های مختلف به هر یک از گوش های شما فرستاده می شود. هر تون یا فرکانس صدا در شدت های مختلف پخش می شود تا آرام ترین صدای قابل شنیدن توسط شما مشخص شود. این کار از طریق فشار دادن یک دکمه از سمت شما انجام می شود.

 

نتیجه گیری:

در اینجا به مهم ترین شیوه های معاینات گوش به طور خلاصه اشاره کردیم. با این حال برای درک شنوایی به صورت شخصی و تخمینی استفاده از نرم افزار ساده ترین روش است که نرم افزار ادیومتری را می توانید از اینجا دانلود کنید.

همچنین در فایل پیوست مطالب فوق به صورت مصور جهت دانلود بارگذاری شده است.

 

ارسالی از مهندس مهدی علی گل

مرکز تخصصی طب کار آسا