تست نیکوتین (سیگار) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 25092

تست نیکوتین (سیگار)

در برخی مشاغل با توجه به نوع شغل و حساسیت های مربوطه مصرف دخانیات و سیگار ممنوع می باشد، لذا یکی از آزمایشات مورد تقاضای کارفرمایان در معاینات طب کار تست نیکوتین می باشد. تست نیکوتین می تواند مشخص کننده مصرف اخیر انداع تنباکو (سیگار، سیگارت، قلیان و ...) باشد. انجام این تست آسان و دقیق می باشد. آزمایش نیکوتین عموماً از نوع تست ادراری بوده و به بررسی وجود کوتینین (cotinine) پرداخته که پس از ورود نیکوتین به بدن ساخته می شود.
میزان مدت زمانی که نیکوتین در بدن می ماند:
زمانی که فردی دخانیات مصرف می کند، نیکوین در بدن متابولیزه می شو و به مرور دفع می گردد. حدود 80 درصد نیکوتین استنشاقی در کبد به کوتینین تبدیل می شود. در ریه ها نیوتین به کوتینین و نیکوتین اکساید متابولیزه می شود، سپس این متابولیت ها از طریق ادرار دفع می شوند (بیومارکر استعمال تنباکو) 
مدت زمانی که تنیکوتین در بدن باقی می ماند و در بدن قابل شناسایی و تشخیص می باشد به سه فاکتور بستگی دارد:
1- میزان مصرف تنباکو
2- سال هایی که فرد اعتیاد به تنباکو داشته است
3- نوع تست
اگر تست نیکوتین نوع ادراری باشد، به مدت 2 تا 4 روز پس از مصرف قابل شناسایی است. اگر فرد سیگاری قهار (Heavy smoker) باشد این زمان یک هفته یا بیشتر ممکن است طول بکشد. در صورت استفاده از سیگارت های منتول ، کوتینین بیشتر در بدن انسان باقی می ماند.
کوتینین در خون به مدت 7 تا 10 روز قابل شناسایی می باشد. 
تست نیکوتین فولیکل مو برای تشخیص طولانی مدت استفاده می شود. این تست به خاطر هزینه بالا، به ندرت استفاده می شود. نیوتین را می توان ماه ها پس از آخرین مصرف دخانیات در فولیکول مو تشخیص داد.