آزمایش ویروس کرونا WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 827

آزمایش ویروس کرونا

آزمایش های کروناویروس چگونه انجام می شوند ؟

بیشتر آزمایشات مربوط به نوع جدید کروناویروس شامل گرفتن نمونه سواب برای تجزیه و تحلیل است.این ویروس که به عنوان سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) شناخته می شود باعث بیماری ویروسی کرونا (COVID-19) می شود.ایجاد تست های قابل اعتماد برای شناسایی ویروس به منظور کاهش سرعت شیوع آن ، امری ضروری است.در حال حاضر ، این آزمایشات برای افراد در معرض خطر شدید و مشکوک از نظر ابتلا به ویروس کرونا انجام می شوند.

آزمایش های کرونا چگونه انجام می شوند؟

روش های مختلفی برای آزمایش سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد. بیشتر آنها آزمایش های مولکولی یا سرولوژیکی هستند.

آزمایش های مولکولی ویروس کرونا

آزمایش های مولکولی به دنبال علائم عفونت فعال هستند.این آزمایش ها معمولاً شامل گرفتن نمونه از پشت گلو با سواب پنبه ای می باشند.

این نمونه تحت آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) قرار خواهد گرفت. این نوع آزمایش علائم ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد.

آزمایش PCR در صورت شناسایی دو ژن خاص SARS-CoV-2 می تواند تشخیص ویروس کرونا را تأیید کند. اگر تنها یکی از این ژنها را شناسایی کند ، نتیجه ای غیرقطعی خواهد داشت.آزمایش های مولکولی تنها می توانند به تشخیص موارد فعلی کرونا کمک کنند. آنها نمی توانند تشخیص دهند که کسی به این عفونت مبتلا شده و بهبود یافته است.

آزمایش های سرولوژیکی ویروس کرونا

این آزمایش ها ، آنتی بادی هایی را تشخیص می دهند که بدن برای مقابله با ویروس تولید می کند. این آنتی بادی ها در هرکسی که از کووید-19 بهبود یافته باشد وجود دارند.

آنتی بادی ها در خون و بافت های سراسر بدن وجود دارند. آزمایش سرولوژیک معمولاً به نمونه خون نیاز دارد.آزمایش های سرولوژیکی بویژه برای تشخیص موارد مبتلا با علائم خفیف یا بدون علائم ، مفید هستند.در حال حاضر ، مراكز كنترل و پيشگيري از بيماريها (CDC) ، آزمایش سرولوژي را براي ویروس کرونا (COVID-19) ایجاد کرده اند و در جستجوی نمونه خون از هر كسي كه مبتلا به ویروس کرونا بوده است ، میباشند. نمونه ها حداقل 21 روز پس از اولین علائم گرفته می شوند.

چه افرادی باید آزمایش تشخیص ویروس کرونا را انجام دهند؟ 

اولویت انجام آزمایش تشخیص کرونا ویروس برای افرادی است که دارای اختلالات تنفسی جدی هستند و یا با مبتلایان کرونای جدید در تماس بوده‌اند. اخیراً با توجه به شیوع بالای این بیماری و افزایش ترس و اضطراب عمومی، تعداد زیادی از افرادی که علائم خفیفی دارند خواستار انجام تست تشخیص کرونا ویروس در مراکز درمانی می‌شوند. این امر ممکن است سبب شود تا ارائه‌ی خدمات پزشکی لازم برای بیمارانی که دچار علائم شدید هستند با مشکل مواجه شود. علاوه ‌بر این حضور در بیمارستان‌ها ممکن است مراجعه‌ کنندگان را در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار دهد. با این حال غربالگری ویروس کرونا برای عموم مردم الزامی اعلام شده است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر این آزمایشات محدود به افراد در معرض بیماری جدی میباشند. افراد در معرض خطر عبارتند از :

  • افراد دارای علائم
  • افراد دارای بیماری های زمینه ای
  • زنان باردار
  • افراد بالغ مسن

روش های مختلفی برای گرفتن نمونه های سواب وجود دارد. در ابتدا این امر مهم است که مؤثرترین و بی خطرترین روش آزمایش خانگی را شناسایی کنیم.در حال حاضر ، برخی شرکت ها ، کیت های آزمایش خانگی را ارائه می دهند. با این حال ، در حال حاضر ، تضمین ایمنی یا قابلیت اطمینان این کیت ها امکان پذیر نیست.

آیا آزمایش های ویروس کرونا (کووید 19) دقیق هستند؟

آزمایش های کرونا جدید هستند و ارزیابی صحت آنها چالش برانگیز است.آزمایش های PCR ممکن است نتایج منفی کاذب داشته باشند که در شناسایی شواهد وجود کرونا شکست میخورند.گاهی نتایج منفی کاذب ناشی از خطای انسانی یا مشکلات مربوط به فرآیند انجام آزمایش هستند. برای مثال ، انجام آزمایش خیلی زود یا خیلی دیر می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود.دقت تست های مشابه برای آنفولانزا به طور کلی 50 تا 70 درصد است.