اطلاعات پزشکی مرتبط با کروناویروس (ویژه شاغلین/کارگران) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 602

اطلاعات پزشکی مرتبط با کروناویروس (ویژه شاغلین/کارگران)

کروناویروس چیست؟
کروناویروس خانواده ای از ویروس هاست که می تواند منجر به بیماری های تنفسی در افراد شود. کروناویروس ها در میان حیواناتی مثل شترها، گاو، گربه و خفاش ها وجود دارد.

شیوه انتقال ویروس به چه صورت است؟
این ویروس تصور می شود که در بسیاری از موارد از فرد به فرد از طریق هوای تنفسی یا سطوح آلوده به مخاط یا قطرات تنفسی بیمار منتقل شود. به عبارت دیگر افراد آلوده می توانند ویروس کرونا را از طریق ترشحات تنفسی، بویژه در زمان عطسه یا سرفه انتقال دهند. این ویروس می تواند از فاصله حدود 2 متری منتقل شود. این انتقال معمولاً از طریق ترشحات ریز زمان عطسه یا سرفه روی می دهد؛ همانطوری که آنفلوانزا شیوع پیدا می کند. یعنی ممکن است در بینی یا دهان جای بگیرند و از آنجا به ریه راه پیدا کنند. هنوز کامل مشخص نشده است که آیا انتقال بیماری با لمس سطوح یا اشیایی که به ویروس آلوده اند و پس از آن برخورد با دهان و بینی منجر به ایجاد بیماری می شود یا خیر.  تصور می شود که خطرناکترین زمان انتقال وقتی است که فردی دارای علائم است.


گاهی ممکن است پیش از بروز علائم نیز انتقال صورت گیرد اما این مهم ترین راه انتقال نیست. انتقال این ویروس طبق شواهد در استان هوبی چین آسان بوده است ولی در ایالات متحده تنها با تماس های بسیار نزدیک به وقوع پیوسته است.

کروناویروس جدید با بقیه کروناویروس ها چه فرقی دارد؟
این نوع ویروس نوع جدید تکامل یافته ای از همان کروناویروس های قبلی است بیماری های پیشین سارس و مرس را ایجاد کرده بود.

علائم ابتلا به کروناویروس چیست؟
این ویروس می تواند منجر به تنگی نفس، تب و سرفه شود.


شیوه تشخیص این بیماری چگونه است؟
معمولاً از طریق کیت های آزمایشگاهی و تست اختصاصی مرتبط تخصیص داده میشود که پس از تماس با اورژانس و در بیمارستان مشخص می شود.

عوارض ناشی از ابتلا به ویروس چیست؟
این بیماری می تواند منجر به پنومونی شدید به همراه سندروم دیسترس تنفسی حاد، شوک سپتیک و اختلالات دستگاهی متعدد گردد که در نهایت می تواند منجر به مرگ گردد. اگرچه نزدیک به 98 درصد موارد خود به خود خوب می شوند.

کدام یک از شاغلین بیشتر در معرض خطر هستند؟
•    کارکنان خدمات بهداشتی
•    کارکنان کفن و دفن
•    کارکنان آزمایشگاه ها
•    مسئولین فرودگاه و شرکت های هوایی
•    مرزبانان
•    کارکنان جمع آوری زباله
•    کارکنانی که مرتب در مسافرت هستند به خصوص به مناطق آلوده

اقدامات پیشگیری و کنترلی کدامند؟
•    به طور مکرر دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه حداقل بشویید. در صورتی که آب و صابون در دسترس نیست می توانید از پنبه آغشته به الکل 60 درصد استفاده کنید. همیشه دستی را که آلوده به خاک است را بشویید.
•    از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دستهای نشسته پرهیز کنید.
•    از تماس نزدیک(کمتر از 2 متر) با افراد بیمار خودداری کنید.
•    در همه محل های کاری که ممکن است مواجهه با ویروس کرونا وجود داشته باشد از جمله بیمارستان، غسالخانه و غیره در صورتی که افرادی مشکوک به بیماری کرونا هستند آنها را ایزوله یا جداسازی کنید تا از مواجهه بیشتر بقیه جلوگیری شود. بایستی سعی شود این افراد از بیماران با تایید قطعی بیماری جدا نگه داشته شوند. اقدامات کنترلی می تواند ترکیبی از اقدامات مهندسی، مدیریتی و وسایل حفاظت فردی باشد.

درمان بیماری ناشی از این ویروس چگونه است؟
تاکنون واکسن یا درمانی برای آن در دسترس نیست اما بیمارستان ها می توانند ضمن ایزوله کردن فرد درمان حمایتی برای وی انجام دهند.

 

دکتر محمد مهدی سهرابی

مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی