تاریخچه طب کار WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 3530

تاریخچه طب کار

تاریخچه طب کار

 مقدمه

طب کار رشته‌ای تخصصی است با وظایف گوناگون که با رشته‌های بهداشت حرفه‌ای، ایمنی، ارگونومی، سم‌شناسی، اپیدمیولوژی، روان‌شناسی و پرستاری ارتباط متقابل و تعامل و با سایر تخصصهای پزشکی (بویژه ریه، پوست، روماتولوژی، ارتوپدی، توانبخشی و روانپزشکی) همبستگی دارد. برای موفق بودن در طب کار لازم است اصول پیشگیرانه و اصول روانی ـ اجتماعی با دید بالینی و تشخیصی و نوآوری در درمان تلفیق شود.

 

 تاریخچه تقویمی طب کار

روزهای نخستین انسان ـ عصر پارینه‌سنگی

آنتروپولوژیست‌ها تاریخ انسان را به زمان کشف استخوانهایی می‌برند که نشاندهندة رده‌های گوناگون اجداد انسان‌نما هستند و به زمان کشف ابزارها، هنر و سفالگری که تمدن را به گذشتة دور می‌برد. استفاده از ابزار یکی از معیارهای تمایز پیش‌انانها از نخستیان است و آنتروپولوژیستها ابزارهای دست‌ساز  سنگی را در بیش ا میلیونها سال پیش در آفریقا یافته‌اند. در نایروبی شواهد ساخت ابزار در 500000 سال پیش قابل قبول‌تر است. در اواخر عصر حجر، حدود 12000 سال پیش از میلاد مسیح، کشاورزی به وجود آمد. در بیشتر عصر پارینه‌سنگی سنگها جدا شده و شکل داده می‌شدند...... 

برای دریافت تاریخچه طب کار نوشته دکتر امیرهوشنگ مهرپرور متخصص طب کار و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یزد اینجا کلیک کنید و یا به قسمت پیوست مراجعه نمایید.

فایل های پیوست :