معاینات بدو استخدام: مزایا، کاربرد و هزینه WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2288

معاینات بدو استخدام: مزایا، کاربرد و هزینه

معاینات بدو استخدام در راستای اجرای ماده 90 قانون تامین اجتماعی و به منظور نظارت و کسب اطلاعات اولیه در زمینه سلامت فرد جویای کار انجام می‌گیرد تا این اطمینان را برای کارفرما حاصل نماید که کارمند مد نظر وی، سابقه مشکلات سلامتی و ناتوانی جسمی‌ای که او را از انجام وظایف محوله باز دارد یا کارایی وی در انجام صحیح وظایف محوله را کاهش دهد یا انجام آن وظیفه را برای فرد یا همکارانش یا شخص ثالثی مانند بازدیدکنندگان یا مراجعین غیر ایمن نماید، نداشته باشد .. هدف معاینات پزشکی بدو استخدام، حذف فرد از لیست متقاضیان  آن کار نیست، بلکه تعیین توانایی انجام کار فرد متقاضی، امن بودن شغل برای فرد و مناسب بودن فرد برای نقش پیشنهادی کارفرما است.

اجزاء معاینات بدو استخدام


معاینه پزشکی

در معاینات بدو استخدام یک معاینه کامل پزشکی شامل معاینات کلی (سنجش فشار خون، سمع قلب وریه ، معاینات اسکلتی عضلانی و …) و همچنین معاینات اختصاصی  با توجه به نوع شغل فرد ، توسط متخصص طب کار یا پزشک عمومی دوره دیده انجام میشود. هدف این معاینات سنجش سلامتی فرد جهت بررسی توانایی انجام شغل محوله و همچنین تاثیر احتمالی شغل بر روی سلامتی وی میباشد.

 

شنوایی سنجی (ادیومتری)

یکی از سنجش‌های شایع در معاینات بدو استخدام، انجام ارزیابی وضعیت شنوایی (توسط شنوایی سنجی) قبل از پذیرش آنها در سمت مربوطه و تکرار ادیومتری آنها بصورت سالیانه(در صورت داشتن مواجهه شغلی با صدای بیش از حد مجاز) است.  با انجام تست اولیه شنوایی سنجی و بررسی وضعیت شنوایی فرد قبل از شروع به کار، مسئولیت کارفرمایان در برابر شکایات و ادعاهای آینده کارگران در زمینه کاهش شنوایی شفاف میشود و همچنین از قرارگیری کارگران دارای افت شنوایی در معرض سر و صدای بالاتر از حد مجاز، بدون در نظر گرفتن ملاحظات لازم جلوگیری میشود.

تست تنفسی (اسپیرومتری)

اسپیرومتری (تست تنفسی) میزان گرفتگی جریان هوا در ریه و مجاری تنفسی فرد را اندازه‌گیری می‌نماید. این تست اغلب جهت تشخیص آسم، بیماریهای مزمن انسدادی ریه (COPD) و سایر مشکلات ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخص شدن وضعیت تنفسی کارگر در هنگام بدو استخدام به کارفرما کمک میکند تا از خود در برابر ادعاهای بعدی کارگران دفاع کند. همچنین انجام این تست به متخصص طب کار کمک میکند تا از قرارگیری کارگران دارای مشکلات تنفسی در معرض آلاینده ها، بدون رعایت ملاحظات لازم جلوگیری شود.

بینایی سنجی

تستها و روش‌های مختلفی برای آزمایش دید چشم فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک تست کامل بینایی بسته به فرد و تستهای مورد نیاز هر فرد، می‌تواند به نیم ساعت یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد و اغلب شامل یک تست ساده خواندن چارت بینایی دید دو و نزدیک ، تست دید عمق یا همان دید سه بعدی و تست کوررنگی است. هدف انتخاب فردی است که وضعیت بینایی وی خللی در انجام صحیح وظیفه محوله ایجاد نکند.

نوار قلب

این تست، یک روش غیر تهاجمی برای ثبت فوری فعالیتهای الکتریکی قلب است. نوار قلب می‌تواند به تشخیص وجود یا عدم وجود مشکلات قلبی در فرد جویای کار کمک نماید. این تست، ساده ترین و اولین تستی است که در صورت نیاز به بررسی علائمی مانند ناراحتی در قفسه سینه، تنگی نفس، کاهش توانایی در ورزش، تپش قلب، گیج رفتن سر یا غش کردن، انجام می‌شود. نوار قلب یا ECG ممکن است جهت بخشی از معاینات بدو استخدام یا بازرسی بیمه انجام گیرد. نوار قلب در داخل مرکز برای افراد بالای 35 سال انجام می‌شود و بدون درد بوده و حدود 5 دقیقه زمان میبرد.

آزمایشات انجام شده در معاینات بدو استخدام (خون و ادرار)

در معاینات بدو استخدام آزمایشات کلی از قبیل آزمایش اندکس‌های خونی، انزیم های کبدی ، قند خون و اندکس عملکرد کلیوی پس از نمونه گیری از فرد در آزمایشگاه یا در محل مرکز طب کار، انجام میشود. بسته به سابقه سلامتی فرد، سن وی و یا نوع شغلی که قرار است استخدام شود یا درخواست کارفرما آزمایشات موردی بنابر نظر متخصص طب کار برای وی درخواست میشود.

مزایای انجام معاینات بدو استخدام

استخدام یک نیروی کار جدید یک مهارت است و کارمندان با ارزش ترین سرمایه‌های یک کارفرما و شرکت هستند، اما استخدام اشتباه یک نیروی کار می‌تواند هزینه زیادی برای یک شرکت و سازمان در بر داشته باشد. معاینات و آزمایشات بدو استخدام به کارفرما کمک می‌کند تا زمان استخدام را کاهش داده و در عوض بازده و کارایی استخدام نیروی جدید را افزایش دهد.

مزایای انجام معاینات بدو استخدام عبارتند از:

  • محیط کاری ایمن‌تر
  • کاهش آسیب‌های شغلی
  • حداقل میزان از کارافتادگی
  • کاهش شکایات مربوط به کار و کاهش هزینه های پرداخت شده توسط کارفرما بعنوان غرامت بیماریهای شغلی
  • تطابق ظرفیت کارمند با پست در نظر گرفته شده و افزایش راندمان کاری ناشی از آن
  • حفظ سلامتی کارمندان با متناسب سازی وضعیت سلامتی ایشان و وظیفه شغلی وی
  • پرهیز از ارجاع پرونده شاغل به کمیته مده 90 پس از حادثه یا از کارافتادگی و ... و تعیین قصور برای کارفرما

هزینه های معاینات بدو استخدام

هزینه معاینات و آزمایشهای بدو استخدام بر اساس مصوبه وزارت بهداشت در هر سال تعیین می‌شود. در برخی موارد، هزینه معاینات بدو استخدام توسط کارفرما پرداخت می‌شود، اما در اغلب موارد، خود کارگر تمام هزینه ها یا بخشی از هزینه های آزمایشات و معاینات بدو استخدام را متقبل می‌شود.

انجام معاینات بدو استخدام چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان انجام آزمایشات و معاینات بدو استخدام به تعداد معاینات و تستهای مورد نیاز برای نوع شغل و نوع شرکت بستگی دارد اما معمولاً برای انجام معاینات بدو استخدام باید حداقل چند ساعت از وقت خود را آزاد نمایید.

چرا کارفرمای جدید شما به معاینات بدو استخدام شما نیاز دارد؟

وظیفه یک کارفرمای خوب این است که مسئولیت حفظ سلامت کارمندان و کارگران خود را جدی بگیرد. معاینات بدو استخدام به کارفرما در تعریف وظایفشان در قبال حفاظت از کارمندانشان کمک می‌نماید. معاینات بدو استخدام به کارفرما کمک می‌کند تا خطراتی که ممکن است شما در پست خود با آن مواجه باشد را درک نماید و تلاش کند این خطرات را به بهترین نحو مدیریت نماید. قابل توجه است که نظر یک کارفرما به تنهایی و به دلیل آسیب دیدگی قبلی شما نمی‌تواند شما را از بین کاندیدای مناسب یک پست حذف نماید. به علاوه، مشاغل خاص خاص (مانند نیروهای نظامی،آتش نشانی، خلبانها و…) به دلیل مسائل قانونی و با توجه به دستورالعملهای تدوین شده، نیازمند اطلاعات سلامتی خاص از افراد متقاضی استخدام خود هستند. این صنایع نمیتوانند افرادی را که حد نصاب لازم و استاندارد سلامت مورد نیاز برای مشاغل مد نظرشان را ندارند، استخدام نمایند.

اگر فرد دارای سابقه آسیب دیدگی یا بیماری قبلی باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

خیلی غیر معمول نیست که متقاضی استخدام نگران این مطلب باشد که آیا داشتن سابقه بیماری، مشکل پزشکی یا آسیب دیدگی قبلی، می‌تواند در معاینات بدو استخدام برای وی مشکلی ایجاد نماید یا نه.

کارمندان جویای کار، به صرف داشتن بیماری یا عارضه قبلی از لیست متقاضیان حذف نخواهند شد شوند. آنچه متخصص طب کار به دنبال آن است، این است که ببیند آیا فرد از جراحت وارده بهبود یافته و بررسی کند که آیا خطرات موجود در شغل جدید برای آسیب دیدگی فرد قابل کنترل است یا نه .هدف نهایی این معاینات این است که فرد بدون نگرانی از ایجاد یا تشدید عوارض جسمی و روحی ، توانایی انجام صحیح وظیفه شغلی مشخص شده را داشته باشد.

بنابراین بهتر است در هنگام معاینات بدو استخدام به پرسشنامه ها با صداقت پاسخ دهید، چرا که تلاش افراد جویای کار برای قرار دادن خود در موقعیتی که می‌تواند به ایشان آسیب وارد نماید در صورت عدم اطلاع پزشک و کارفرما  میتواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

نتیجه معاینات بدو استخدام برای کارفرما

بهتر است کارفرما انتظار معقول و واقع گرایانه از نتیجه معاینات داشته باشد. اضافه کردن معاینات بدو استخدام به سیستم استخدام نیرو در شرکت، به این معنی نیست که هیچوقت یک نیروی بد استخدام نخواهد شد. بلکه، آنچه از معاینات بدو استخدام نصیب یک شرکت می‌شود، این است که احتمال اینکه متقاضی کار، شایستگی قرارگیری در پست مورد نظر را داشته باشد و در آن پست، کارآمد و موثر عمل کند را افزایش می‌دهد و در عین حال احتمال اینکه سلامتی کارگر هم بواسطه شغل وی دچار عوارض شود کاهش می یابد.

آیا برای شرکت‌های کوچک نیز، انجام معاینات بدو استخدام مقرون به صرفه است؟

در شرکتهای کوچک اغلب فرض بر این است که برای افزایش سود و بازده، باید تا جای ممکن از هزینه های نیروی کار کم کرد. اما، مطالعات عکس این مطلب را نشان می‌دهد. شرکتهای کوچکی که وقت بیشتری را صرف استخدام نیروی کار جدید خود می‌کنند، بسیار موفق تر عمل کرده‌اند. این مطلب نشان می‌دهد که برای شرکتهای کوچک نیز، سرمایه ‌گذاری روی نیروی کار با انتخاب نیروی کار بهتر و صرف هزینه روی آموزش مناسب آنها، بهترین بازده و سود را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

چه آزمایشات و معاینات بدو استخدامی برای هر شرکت لازم است؟

پرسنل همه شرکتها به معاینات اولیه بدو استخدام شامل، نوار قلب، شنوایی سنجی (ادیومتری)، تست تنفسی (اسپیرومتری)، بینایی سنجی (اپتومتری)، معاینه پزشک، آزمایشات پایه نیاز دارند. آزمایشات و معاینات بیشتری ممکن است برای یک شرکت لازم باشد که بر اساس مهارتها و توانایی های مورد نیاز برای وظایف شغلی مختلف توسط متخصص طب کار تعیین می‌شود.

آیا انجام معاینات بدو استخدام مسئولیت قانونی شرکتها را در قبال استخدام فرد افزایش می‌دهد؟

استفاده از معاینات بدو استخدام به کارفرمایان کمک میکند تا در صورت انجام شکایتهای شغلی توسط کارگران یا بروز حادثه یا ازکارافتادگی و ...  بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و نسبت به مشکلات سلامتی کارگر که پیش از استخدام وجود داشته است از  خود رفع مسئولیت نمایند